Logo strony
dziecko komputer

Co o grach elektronicznych powinien wiedzieć rodzic i nauczyciel?

Jak dobrze wiemy, świadomy dorosły to bezpieczne dziecko – warto więc żeby każdy rodzic i nauczyciel posiadał podstawową wiedzę o cyfrowym świecie.
Poniżej przedstawimy pigułkę wiedzy na temat gier komputerowych/elektronicznych/cyfrowych.

Gry komputerowe ( te instalowane na komputer, tablet czy smartfon) proponują bardzo różny rodzaj rozrywki. Możemy spotkać gry:

1.Gry zręcznościowe – to gry, w których pokonujemy jakieś przeszkody, omijamy pułapki, dochodzimy do celu, zbieramy coś, zdobywamy. Klasycznym przykładem gry zręcznościowej jest np. Super Mario Bros, Angry Birds
2.Gry sportowe – to gry, w których kierując swoja postacią bierzemy udział w jakiejś dyscyplinie sportowej – np. bierzemy udział w meczu czy ścigamy się. Przykład takiej gry to Fifa
3.Gry przygodowe – tu najistotniejsza jest fabuła, którą gracz odkrywa w trakcie trwania gry, np. walczy z przeciwnikiem, rozwiązuje zagadki. Współcześnie popularną i rozbudowaną formą gier przygodowych są gry cRPG (computer role playing game) – gracz nadaje cechy postaci (siłę, moc, zdolności) oraz buduje jej historię. Przykład takiej gry to Wiedźmin
4.Gry strategiczne – to gry polegające na opracowaniu strategii – budowy miast, wygrania walki itp. tu gracz jest stroną w konflikcie, przykład takiej gry to Twierdza

W gry cyfrowe można grać samemu – gry jednoosobowe lub w kilka osób – gry wieloosobowe.

Przy wyborze gry dla dziecka należy zwrócić uwagę na oznaczenie PEGI (Ogólnoeuropejski System Klasyfikacji Gier)- jest to klasyfikacja pod kątem bezpieczeństwa, a nie stopnia trudności; takie oznaczenie znajdziemy na opakowaniu lub cyfrowej platformie zakupowej np. Google Play Store; system ten ma 5 kategorii wiekowych:

3+ (od 3 roku życia) są to gry uznawane za tzw. bezpieczne dla dzieci w wieku przedszkolnym: nie zawierają wulgaryzmów, przemocy itp.
7+ (od 7 roku życia) są to gry w których mogą pojawiać się intensywne dźwięki, walka, sceny nierealistycznej – niedosłownej przemocy
12+(od 12 roku życia) w tych grach może pojawić się przemoc w stosunku do postaci fantastycznej jak i postaci o wyglądzie ludzkim, mogą pojawiać się wulgaryzmy i łagodne odniesienia do seksu, często tez gry te mają charakter hazardowy
16+(od 16 roku życia) tu sceny mogą mieć charakter bardzo rzeczywisty- może występować ostra przemoc, rażące wulgaryzmy, aktywność seksualna, sceny korzystania z używek
18+(od 18 roku życia) tu mogą pojawiać się sceny mocno przemocowe, brutalne, dosłowne sceny seksu i bardzo wulgarny język

pegi

Źródło: https://pegi.info/pl

Dodatkowo obrazkowe oznaczenia PEGI informują jakie cechy gry zdecydowały o zakwalifikowaniu jej do danej kategorii:

Gra zawiera sceny przemocy. W grach oznaczonych znakiem PEGI 7 sceny przemocy mogą mieć wyłącznie nierealistyczny lub pozbawiony szczegółów charakter. Gry ze znakiem PEGI 12 mogą zawierać przemoc w fantastycznym otoczeniu lub nierealistyczną przemoc wobec postaci o ludzkim wyglądzie, natomiast gry ze znakiem PEGI 16 lub 18 zawierają zdecydowanie bardziej realistyczne obrazy przemocy.

przemoc

 

 

 

Gra zawiera wulgaryzmy. Taki deskryptor można znaleźć na grach ze znakiem PEGI 12 (wulgaryzmy o łagodniejszym charakterze), PEGI 16 (np. odwołania do seksu lub bluźnierstwo) lub PEGI 18 (np. odwołania do seksu lub bluźnierstwo).

wulgarny język

 

 

W grach ze znakiem PEGI 7 może się pojawiać deskryptor treści „Strach”, jeżeli gra zawiera obrazy lub dźwięki, które mogą być przerażające dla małych dzieci lub przestraszyć je. Deskryptor „Groza” występuje w grach o wyższym ratingu, które zawierają umiarkowane (PEGI 12) lub intensywne i długotrwałe (PEGI 16) efekty budzące grozę lub niepokojące obrazy (niekoniecznie treści zawierające przemoc).

 

 

strach

 

 

 

Gra zawiera elementy zachęcające do gier hazardowych lub objaśniające gry hazardowe. Symulacje gier hazardowych odnoszą się do gier losowych, w które normalnie można zagrać w kasynie lub punkcie gier. Gry z tego rodzaju treścią noszą znaki PEGI 12, PEGI 16 lub PEGI 18.

hazard

 

 

Ten deskryptor treści może towarzyszyć znakowi PEGI 12, jeżeli gra zawiera pozy seksualne lub odwołania do seksu, znakowi PEGI 16, jeżeli w grze występuje nagość o charakterze erotycznym lub stosunek płciowy z niewidocznymi organami płciowymi, lub znakowi PEGI 18, jeżeli w grze występuje dosłowna aktywność seksualna. Sceny nagości bez kontekstu seksualnego nie wymagają specjalnego ratingu wiekowego, a deskryptor nie jest wówczas konieczny.

 

 

 

 

 

 

Gra odnosi się do zażywania narkotyków, picia alkoholu lub palenia tytoniu lub pokazuje takie czynności. Gry z tego rodzaju deskryptorem noszą zawsze znaki PEGI 16 lub PEGI 18.

używki

 

 

Gra zawiera sceny ze stereotypami o charakterze etnicznym, religijnym, nacjonalistycznym lub innym, które mogą stanowić treści nawołujące do nienawiści. Takie treści są zawsze opatrzone znakiem PEGI 18 (i mogą stanowić naruszenie krajowych przepisów prawa karnego).

dyskryminacja

 

 

 

Gra umożliwia uczestnikom zakup cyfrowych towarów lub usług z wykorzystaniem prawdziwej waluty. Takie zakupy obejmują dodatkowe elementy (poziomy bonusu, stroje, niespodzianki, muzykę), ale również aktualizacje (np. możliwość wyłączenia reklam), subskrypcje, wirtualne monety i inne formy waluty w ramach gry.

zakupy

Oznaczenia PEGI to tylko punkt wyjścia do zadbania o bezpieczeństwo naszego dziecka

Zawsze warto przeczytać opis gry i jej recenzje (wystarczy wpisać nazwę gry w wyszukiwarkę i trochę poszperać), a także zobaczyć jej fragment np. na Youtube. Idealnie byłoby na początku z dzieckiem w taką nowa grę pograć, albo być przy nim, kiedy gra.
Poza tym należy pamiętać, że:
1.Dzieci do 12 roku życia nie powinny same instalować sobie gier – każda nowa gra powinna być skonsultowana z rodzicem
2.W każdym domu powinny być jasne zasady dotyczące czasu grania
3.Granie w gry nie może być jedyną aktywnością dzieci w ich czasie wolnym
4.Gry nigdy nie zastąpią kontaktu z rodzicem – zabawy, potrzeby bycia w relacji
5.Zawsze naszą czujność powinny wzbudzić: częste konflikty, których źródłem jest granie, rezygnacja z innych form aktywności i zmiana emocjonalna naszego dziecka

Udostępnij ten post: