Logo strony
Zagrożenia
Wskazówki
Pilnuj czasu ekranowego
Unikaj ekranów podczas posiłków
Unikaj ekranów przed snem
Nie traktuj ekranów jako kary/nagrody
Pracuj nad własnym korzystaniem z ekranów
Wspólne zasady ekranowe dla całej rodziny
Rozmawiaj o tym co dzieci oglądają
Towarzysz dziecku podczas grania
Wybieraj odpowiednie do wieku treści ekranowe
Preferuj aktywne spędzanie czasu
Prawda czy fałsz?

Wręcz przeciwnie, dobrze jest zrezygnować z ekranów na 1h przed snem. Oglądanie bajek i granie w gry komputerowe bezpośrednio przed snem pogarsza jego jakość. Światło tabletów, telefonów spowalnia produkcje melatoniny (hormon snu).

64% dzieci do 6 roku życia w Polsce korzysta z urządzeń mobilnych, z tego 25% codziennie (raport 2015 "Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce") 70% dzieci w wieku przedszkolnym systematycznie korzysta z tabletów lub smartfonów (Millward Brown dla FDN, 2015). Co piąty uczeń korzysta ze smartfona nałogowo (Źródło : Fundacja dbam o mój zasięg). Specjaliści są zgodni - unikać ekranów do 2 roku życia. Dla dzieci od 3 do 5lat - 1h ekranów dziennie, dzieci od 6 do 12lat 2h ekranów dziennie. Przy czym oczywiście ważny jest też dobór odpowiednich treści ekranowych do wieku dziecka.

W ponad połowie domów nie ma żadnych zasad korzystania ze smartfonów (Źródło : Fundacja dbam o mój zasięg).

Co trzeci uczeń twierdzi, że rodzice nie wiedzą, co robi w internecie. Co czwarty nastolatek uważa, że nie mógłby liczyć na pomoc rodziców, gdyby napotkał w sieci coś niepokojącego (Źródło: Fundacja dbam o mój zasięg).

Kary i nagrody podnoszą atrakcyjność ekranów. Sprawiają, że dziecko będzie do nich jeszcze bardziej przywiązane. Mimo to 49% rodziców stosuje urządzenie mobilne jako nagrodę (raport 2015 "Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce").

Urządzenia elektroniczne odwracają uwagę dziecka od tego co jest na jego talerzu. Maluch nie widzi jedzenia, nie wącha i nie czuje smaku - je automatycznie. Jedzenie bez ekranów pozwala wprowadzić dobre nawyki żywieniowe i wzmacniać więzi rodzinne.

W wychowaniu nie tyle istotne jest to co do dzieci mówimy , ale to w jaki sposób sami się zachowujemy. Jeżeli rodzice nieustannie spędzają czas w sieci, trudno jest oczekiwać, że dziecko będzie postępowało inaczej. Warto ustalić zasady ekranowe dla wszystkich członków rodziny.

Bycie przy dziecku podczas oglądania bajek oraz grania przez niego w gry komputerowe to ważny czynnik chroniący. Dorosły, który jest obok widzi w jakie treści zanurza się jego dziecko, może je komentować, tłumaczyć i wyjaśniać.

Małe dzieci (do 3 roku życia) do rozwoju potrzebują interakcji, bezpiecznych relacji, zabawy i doświadczania świata wszystkimi zmysłami. Obcowanie z ekranami w tym czasie jest zbędne. U starszych dzieci, używane z umiarem i w odpowiedni sposób mogą być świetnym narzędziem edukacyjnym. Oczywiście pamiętajmy o czasie ekranowym, i o tym by towarzyszyć dziecku i wybierać odpowiednie treści dostosowane do wieku. Nic natomiast nie zastąpi dobrej gry planszowej, wspólnego czytania książki czy rodzinnej zabawy.

Telewizja w tle może negatywnie wpływać na koncentrację. Kiedy dziecko układa puzzle, rysuje, bawi się - nie włączaj ekranów w jego obecności - to niepotrzebnie rozprasza uwagę.

Długie godziny przed ekranem - a co za tym idzie - brak ruchu, może prowadzić do otyłości, wad postawy, zaburzeń snu, zaburzeń emocjonalnych i społecznych. Mogą pojawić się też problemy z koncentracją oraz opóźnienie rozwoju mowy.
Obudź relację
BEZPIECZNA RELACJA Z DZIECKIEM TO:

1. Rodzaj bycia ze sobą oparty na zaufaniu, otwartości i autentyczności.

2. “Miejsce” na wszystkie uczucia – i te przyjemne i te trudne. W bezpiecznej relacji wszystkie emocje są uznawane.

3. Aktywny czas z dzieckiem.

4. Dostępność emocjonalna dorosłego, czyli gotowość na otarcie łez, przytulasy i dobre słowo.

5. Słuchanie, żeby zrozumieć dziecko, a nie żeby na szybko mu odpowiedzieć.

6. Zgoda na to, że nasze dziecko może być niedoskonałe i na to, że my też nie zawsze postępujemy idealnie.

7. Prawo do popełniania błędów i uczenia się na nich.

8. To dbanie o własne granice – bo dbając o granice u siebie, uczymy dziecko jak ma szanować siebie i innych – ponieważ wszystkie zasady, regulaminy są niczym i nie działają, jeżeli nie ma bezpiecznej relacji.

PO CO NAM TAK NAPRAWDĘ RELACJA?

1. Ponieważ to fundament do porozumienia w późniejszych latach.

2. Żeby zyskać zaufanie swojego dziecka.

3. Żeby móc rozmawiać w razie wystąpienia problemu.

4. Ponieważ jak dziecko od najmłodszych lat będzie czuło, że jest akceptowane takie jakim jest, nie będzie potem szukało akceptacji w sieci.

5. Ponieważ jeżeli maluch ma dostępnego emocjonalnie rodzica, to nie będzie uciekał w świat ekranów.

Zdania, które budują relację
Obudź wyobraźnię

Wyobraźnia to wielki zasób – ułatwia rozwiązywanie problemów, analizowanie, szukanie przyczyn i przewidywanie skutków działań. Pozwala oderwać się od rzeczywistości w trudnych chwilach, pomaga w byciu twórczym i kreatywnym. A to są niezwykle ważne kompetencje dla dzieci.

Ale czym tak właściwie jest wyobraźnia?

Wyobraźnia to zdolność do wyobrażania sobie czegoś, do przewidywania, tworzenia różnych wyobrażeń np.“scenariuszy zdarzeń”. Wyobraźnia rozwija się do 3-4 roku życia. Dzięki niej pojawia się np. zabawa symboliczna, czyli zabawa “na niby”. Bez umiejętności wyobrażenia sobie, że patyk jest mieczem, a kamyk żabą trudno jest wkraczać w świat dziecięcej zabawy.

Co ma wpływ na rozwój wyobraźni?

Ogromny wpływ na rozwój wyobraźni u dziecka ma otoczenie, w którym dorasta. Przez otoczenie rozumiemy nie tylko miejsce, ale i ludzi z którymi przebywa, czy interakcje do których jest zapraszane. Większą skłonność do zabaw z wyobraźnią wykazują dzieci, które spędzają dużo czasu na wspólnych zabawach z rodzicami. I tu ważne jest co rodzice proponują, ponieważ wyobraźnie rozwija przede wszystkim:

Zabawa, która angażuje zmysły malucha (dotyk, słuch, wzrok, węch, smak)

Wzajemne opowiadanie różnych wymyślonych historii

Twórcze działanie plastyczne – bez instrukcji

Zabawa “na niby”

Czytanie książek

Nuda

Niewyręczanie w rozwiązywaniu problemów – np. dziecko chce malować farbami, a nie ma pędzelka: tu zamiast podsuwać rozwiązanie, warto zapytać: co możemy wymyśleć, żeby malować bez pędzla? Czy widzisz jakieś opcje? I cierpliwie poczekać na propozycje malucha, a jeżeli pomysł nie będzie możliwy do zrealizowania? Nie krytykujmy – tylko naprowadźmy delikatnie.

Warto też dodać, że wyobraźnia “lubi” pozytywny nastrój, otwartość, swobodę, popełnianie błędów i przestrzeń do zabawy, która umożliwia zrobienie CZEGOŚ z niczego. Nadmiar zabawek i technologii nie jest przyjacielem wyobraźni.

Nadmiar ekranów, a rozwój wyobraźni

Wyobrażeniowa funkcja mózgu nie rozwija się aktywnie, kiedy dzieci mają wszystko podane “na tacy”- w postaci gotowego obrazu. Nieustanne patrzenie na bajki, reklamy, gry itp. zwalniają mózg z potrzeby generowania twórczych wyobrażeń. Nawet tego, co się ogląda, nie ma przecież potrzeby zapamiętywać, czyli zapisywać w plikach wyobraźni odtwórczej – w każdej chwili można obejrzeć coś ponownie.

Warto tu zaznaczyć, że taki negatywny wpływ technologii jest wówczas, kiedy dzieci spędzają przed ekranami dużo czasu, a poza nimi nie mają innych twórczych aktywności.

Obudź aktywność
Obudź aktywność

Jak ważna jest aktywność fizyczna dla najmłodszych? Jaki wpływ mają ekrany na rozwój ruchowy dziecka? Dlaczego zachęcanie do sportu jest takie istotne?

Dziecko uczy się przede wszystkim przez ruch. Poznaje świat będąc aktywnym – tylko w ten sposób może się w pełni i harmonijnie rozwijać.